Ako začať?

          Lietanie na lietajúcich športových zariadeniach (LŠZ) organizačne a legislatívne zastrešuje Letecká amatérska asociácia SR (LAA SR) www.laa.sk so sídlom v Žiline.

Konkrétne sa ideme baviť o Motorovom závesnom klzáku (MZK).

 

                   Do výcviku môže byť zaradený uchádzač, ktorý dosiahol vek min 17 rokov (do 18r s písomným súhlasom rodičov), ktorý po ukončení výcviku, dostane pilotný preukaz, až po dovŕšení plnoletosti.

                   

Konkrétny postup:

 

1.    Skontaktuj sa s niektorým inštruktorom alebo inšpektorom lietania LAA SR a získaj od neho čo najviac info

2.    Vrelo odporúčam, zúčastniť sa praktickej letovej ukážky niektorým pilotom, inštruktorom alebo inšpektorom lietania a na vlastné oči vidieť, že tá kopa trubiek a plachétky fakt letí. Ak je to možné, treba absolvovať aj zoznamovací let,

       aby si zistil, či je to naozaj to, čím sa chceš zaoberať, do čoho budeš investovať čas a peniaze

3.    V prípade, že si sa rozhodol pre LIETANIE, potom si vyber niektoré z výcvikových stredísk a prihlás sa do výcviku. Zoznam výcvikových stredísk LAA SR

4.    Vo výcvikovom stredisku získaš konkrétne informácie o podmienkach získania pilotného preukazu

5.    Všeobecné podmienky na získanie pilotného preukazu spravidla sú:

        a - stať sa členom LAA SR - ide to aj bez toho, ale je to hooooodne predražené

        b - overiť zdravotnú spôsobilosť určeným športovým lekárom - zoznam poverených lekárov

        c - vykonať teoretickú prípravu: základy meteorológie, aerodynamiky, mechaniky letu, niečo o prístrojoch, motoroch, vrtuliach, zdravovede, samozrejme

              letecké predpisy a postupy, poprípade osvedčenie rádiotelefonistu

        d - absolvovanie teoretického preskúšania pred začatím praktického výcviku

        e - praktický výcvik spočíva v nalietaní minimálne 15 letových hodín, podľa schválenej výcvikovej osnovy. Naschváľ píšem MINIMÁLNE, pretože niektoré

             cvičenia žiakovi idú a je to v pohode, ale niektoré nejdú a treba ich drilovať a opakovať, pokým obaja - pilot a inštruktor - si nie sú na 100% istí, že je to

             zvládnuté. Lebo MZK sa nie vždy dá odstaviť vedľa cesty, ako auto, keď skape motor...

6.    Vykonať záverečné teoretické a praktické preskúšanie pred inšpektorom LAA SR

7.    Skompletovať všetku administratívu, zaplatiť poplatok za vydanie 1. pilotného preukazu

8.    Netrpezlivo očakávať poštára(ku), pretože TVOJ Pilotný preukaz príde poštou zo sekretariátu LAA SR

9.    Pilotný preukaz musíš mať, pri vykonávaní letovej činnosti, vždy pri sebe.

          

          Čo sa týka podkladov k teoretickej príprave, existuje obrovské množstvo všeobecne zameraných, veľkých "učebníc pilota", ktoré sú prevažne orientované na aerodynamické lietanie. Ja ponúkam výcuc z týchto kníh s názvom "Teoretická príprava pilotov ZK a MZK", ktorá je zameraná priamo na problematiku MZK. Je to schválená učebná pomôcka LAA ČR a LAA SR a ponúkam ju za 16€. Aj na dobierku (+2,90€ poštovné).

      

            Schválené výcvikové stredisko LAA SR - ROGALLO TEAM Dubová:

            Kontakty: